fredag 28 september 2007

joo nu kom jag på en sak, jag satt just o diskutera med den där kompisen på bilden om hon var trekvartsfinne eller halvfinne. Så här var det:

-haha både du och jag är plasthalvfinnar (hennes plastpappa är finne)

-jag är både halvfinne och plasthalvfinne, det är inte du, haha

-vaa fan din mamma eller pappa är väl inte finnar?
-pappa är helfinne
-vaa?
-visst är det fult! (Visst ser hon lite finsk ut)
-det visste jag inte, han snackar ju inte finska
-farmor är egentligen finne. hon kom till sverige när hon va typ 5 år till fosterföräldrar, det var ju 2a världskriget. så hon kan ingen finska nu. det var hennes adoptivföräldrar som hette stenberg. sen så är pappas pappa helfinne också men han stack typ när han visste att farmor va gravid för han hade typ fru och barn och allt innan utan att han sa det. taskigt va. aa så därför är jag halvfinne.
-haha vad fult eller så är du trekvartsfinne, din pappa är ju egentligen inte helfinne men inte halvfinne heller så du är varken halv/en fjärdedelsfinne
-jo han är helfinne för båda föräldrarna är helfinnar
-jaa men han är född i sverige
-asså i blodet om man säger så
-joo men han har ju alltid bott här
-japp, men han är finne inuti, men svensk svensk
-japp då är du trekvartsfinne
-nej, det skulle ja va om pappa va halvfinne. men han är en hel pejko
-han... ok då, men då kompenseras det med att du är plasthalv finne.
DÅ är du trekvartsfinne!
-nej! jag är halvfinne
-jävla unge
-japp
-nu måste du blogga om att du haft en diskution med en kompis om hon är halfinne eller trekvartsfinne´.
Så var det iaf, men nu kom jag på att hon argumenterade för att vara finne och dett är fan värre!

Nu tänkte jag bara slänga in en skön komentar.
På syslöjden var ett av målen att man skulle ha provat på pärlväv. En av killarna börjar göra finlands flagga (hans mamma är finne) då en av tjejerna (hennes mamma oxå finne) kommer fram och säger:
-Gillar du Finland?
-Arå
Efter tre sekunder:
- Har du hört språket?
Haha fatta vad jag garva!

Inga kommentarer: