fredag 5 augusti 2011

På begäran av Frida

Frida ville veta allt om resan. Jag lovade henne en lista, here we go:
  • Resans väder: 30+ och strålande sol.
  • Resans mat: Hallå, vi snackar Italien- första resan i mitt liv utan en dålig måltid. Pastafascisten i mig mådde riktigt bra.
  • Resans dryck: Rödvin, rödvin och lite mer rödvin.
  • Resans insikt: Den om hur fantastiskt mycket man hinner på fem dagar.
  • Resans överraskning: Att allt i staden ligger på (relativt) gångavstånd.
  • Resans mest otippade höjdpunkt: Forum Romanum!
  • Resans besvikelse: Colosseum.
  • Resans kväll: tisdagen- finmiddag, utsikt över hela stan i solnedgången och äventyret längs Tibern som slutade lyckligt.
  • Resans snyggon: De två guiderna på Forum Romanum- Michael från USA som vi inte fick och Luke från Dublin som vi fick.
  • Resans shopping: Min (fantastically wonderfully beautiful) skinnportfölj från Manufactus.
  • Resans antal nyckelringar: 5.
  • Resans citat: "Åhh, Via Lavatore! Pratar de latrin här?"
  • Resans When-in-Rome-Do-as-the-Romans-Do: Att kasta sig ut på vägen och blint lita på att bilarna som kör i 70 på 30-vägar stannar.
  • Resans sak-att-göra-innan-jag-dör: Gå de 551 (pff, måste varit det tredubbla) trappstegen upp till St. Peterskyrkans kupol.
  • Resans låt: Volare som Marika så snällt på min begäran önskade av den skönsjungande musikern i baren när jag var lite för go i huvet för att fråga själv. Ingen Italien-resa är komplett utan att ha hört den låten live.
  • Resans italienska slemmo: Den 40-årige servitören på Hard Rock som fick för sig att jag var värd att bjuda på en drink, blinka och le till vid varje passering av vårat bord.
  • Resans tweets: http://yfrog.com/h4axgmrj (läs nerifrån och upp).
  • Resans hotell: Fucking oslagbart, bästa hotellet jag har bott på! Våga Vägra Dräggresor!
  • Resans självklarhet: Att äta så mycket av "världens bästa glass" på San Crispino Gelato som möjligt!
  • Resans thank-God-for-that: TripAdvisor och Lonely Planets guidebok.
  • Resans A-small-step-for-man-but-a-giant-leap-for-mankind: Gratis WiFi på planet ner, heja Norwegian!
  • Resans sanning: Dolce far tutti- the sweet in doing everything.
  • Resans hög-oddsare: Att paret i kön till incheckningen på Roms flygplats är två personer man ser i princip dagligen här hemma i Gustavsberg. Mamma var så klart tvungen att berätta det för mannen när vi mötte honom idag...
Jag lär komma på fler, stay tuned!

Inga kommentarer: