fredag 21 mars 2008

Pensionärer!

Idag är det allstå dagen då alla ska ta det lugnt och inte ha något som helst kul för sig säger folk. Bullshit säger jag. Visst, så kanske det var när alla små förkrympta russinladies var små men inte idag inte. Nej dagen till ära skall jag vara så speedad jag kan, har redan börjat med att asgarva åt ordspråket "Tala är silver men rönnbär är surt". Det skall nog bli min nya slogan (efter "är man störst och bäst måste man veta om det också"). Jag är ledsen om ni nu tror att jag är en sån där anti-85+:are, för det är jag absolut inte-dvs om de inte är så där sura och otrevliga som bara en ålderdomshemsgäst kan vara. Nej faktum är att jag älskar pensionärer! Så fort man besöker någon sådan blir man så gott som övergödd med kakor och bullar.
Tyvärr så tror jag inte att min åldersgrupp kommer vara pesionärer på samma sätt som dagens är. Vet inte riktigt hur och varför men man kan ju inte säga att det är likadant idag som för 70 år sedan. Då blev man överlycklig när man fick ett halsband av fusksilver med nickelhalt 145,63, eller när man fick ett par nyastickade yllesockor i julklapp för åttonde året i rad. I dag blir vi glada *kikhostattack* när vi köpt våran fjärde mobiltelefon för året eller när vi äntligen fått råd med ett par nya (fula) jeans från Cheap Monday. Allt det där som fomar en genuint snäll människa fanns där för ett X antal ganska många år sedan. Jag tror det kallas tacksamhet, och det har jag nog inte sett röken av på mycket, mycket länge- om det ens funnits under mitt liv. Kan inte minnas att jag köpt någonting sedan iPoden i december (om man bortser från nagellacket igår) och det är jag ganska stolt över:) Men nu kommer dubbelmoralmänniskan krypande upp ur mig och jag måste erkänna att jag nästa vecka tänkte ta en tur in till hufvudstaden för att kolla ut ett par nya gympadojor. Men ibland måste man ju få unna sig något nytt, samhället är trots allt inte som för 70 långa år sedan...

Inga kommentarer: