torsdag 26 februari 2009

Filmkritiker? Nej du...

Det var tydligen inte SÅ bråttom hit, pappa jobbade dygn i går istället för dag så han ringde och sa att han var hemma. Synd bara att jag fick veta det på bussen vid halv tio... Med tanke på att jag var helt slut och att Tele2:s internetkabel var av så hamnade jag per automatik i soffan. Framför American Gangster. Otroligt bra film och baserad på en verklig händelse (narkotikarelaterad korruption i USA på 1960- och 1970-talet). Frank "The bad guy" Lucas döms i slutet till 70 års fängelse för både ditten och datten men straffet reduceras till 15 år- med hjälp av advokaten som varit den som från första början satt dit honom. Weird, jag vet, men se den.
Annars kan jag berätta att jag nu sett både Moulin Rouge och American Beauty. MR var... underlig men på något skumt sätt så... jaa... var den inte så dålig ändå. Flummig men bra.
Tror jag? Nää, jag vet inte.
AB blev belönad med 5 Oscars (utropstecken). Hur det kom sig kan jag både förstå och inte förstå. Ingen riktig handling men ändå en väldigt fin film, om ni förstår vad jag menar. Har man en dålig inställning från första början är även denna film jävligt konstig (det är den ju i och för sig om man har en bra inställning också) och bara allmänt pisstråkig så intala dig själv att det är en toppenfilm som vunnit 5 Oscars och du kommer förstå handlingen. Texten i slutet av filmen förklarar det mesta.

Inga kommentarer: