torsdag 7 augusti 2008

Laptop

Sitter och funderar på vilken laptop jag ska köpa nästa år (till gymnasiestarten tänkte jag). Har hittat ett antal bra (läs: snygga) datorer och behöver lite hjälp med vilken jag ska spara ihop pengar till. Vad tycker ni (min första fråga ever som leder till kommentarer)? Och det här med minne, hur mycket behöver man egentligen till en dator som ska användas till allt? Ni som känner mig bra vet att mina saker gärna får sticka ut...


Sony VGN-CR41S/P, 12 089 kr Onoff. Snygg som få och risken att jag tröttnar på utseendet är minimal. Tydligen en bra dator enligt någon nörd som har mer koll är vad jag har. Första valet om jag var äckonowmisckt obäroände som killen i SEB-reklamen uttrycker det så fint.





HP Pavilion DV6899, 10 488 kr Siba. Också den väldans snygg men jag känner på mig att de mörka färgerna kommer reta mina ögon efter ett tag. Annars brukar HP ha bra maskiner och jag antar att den här också är det. Plus i kanten för matchande fodral och mus.






LG E500-KAPE3V, 6 990 kr PC City. Klart billigast och enkel design (jävligt ful ser jag nu) som förmodligen blir urtrist i längden. Ingen aning om den är bra eller inte men Sibas "experter" säger ja, det är den.









Macbook 13,3" 2,1 GHz, 9 790 kr PC City. Eftersom den är från Apple så hade den ju passat mig som magneten på kylskåpsdörren (fast sådana är förbjudna i la casa de mi padre), men så är det det här med att den inte levereras med Windows Vista Home Basic, vilket jag vill ha. Det är nämligen så att jag är kass på datorer och nu när jag lärt mig hur WV funkar känns det ju onödigt att försöka trycka in något nytt i skallen. Inte så dyr som de andra Macbookarna.


Packard Bell EasyNote MB89-P-025, 12 990 kr (dyrast) Siba. Enligt Sibas nördbeskrivningar, där jag fattar typ hälften, en grymt bra dator. Levereras med WV och ett minne på 250 GB som tydligen räcker långt. Sticker ut!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Första dagen av sommarn jag har tid att spana in din blogg, och vilket inlägg fastnar jag framför? Inser du inte att du kanske ska börja titta på laptops någon gång i maj/juni nästa år?? Köpa en som verkar bra nu, för att upptäcka att det kommit ut 13 nya mkt bättre modeller några månader senare (inte kul). Men, du är envis så jag ska göra det lätt för dig och helt enkelt säga till dig att sony-datan var sjukt snygg och att det är den du ska satsa på! Lite färg i vardagen ;)

Anonym sa...

Håller med marika! köp dator i jul eller nästa sommar, om du inte ska ha den nu! Skit hur snygg en dator är och köp en bra istället! Det kostar bara extra pengar med desinge-datorer! Gå in på en affär och säg om du vill ha en snabb, stor skärm eller mycket minne mm på den dator du ska ha! Då brukar de hjälpa till!

Anonym sa...

ja gahr kommit på hur man kommen terar i din blogg!

Anonym sa...

Ok vad bra att ni tycker som jag gör, då väntar jag till nästa år och köper Sony-datan. Haha vad duktig du är Frida ;)
Kram på er (fast den anonyma vet jag inte vem det är så dig tar jag bara i hand)

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog