tisdag 16 december 2008

Bortse

från påståendet i texten här bredvid om att jag inte tycker fantastiskt synd om mig själv, för det gör jag just nu. Under terminen har en av lärarna gått och sagt till allt och alla att jag kommer få MVG i svenska. Den som får veta det först är Ramin på sitt utvecklingsamtal. Betygen sattes igår och jag frågar idag om jag verkligen vill veta om jag får det jag vill ha. Stefan undrar vad vill ha. Jag säger att han vet vad jag vill ha. Han säger att... han säger ingenting. Han hittar inte orden, som man så fint säger. Jag går därifrån och bryter nästan ihop. VG... Som vanligt får man inget konkret förslag på vad man ska förbättra utan istället något svävande shit som inte ens jag förstår mig på. Samma sak med NO:n. Han går och säger att biologin och fysiken har chans på höjning men nej du, inte här heller. Detta drabbar även Ida. Jag tycker att om man inte är helt, 100%, jättesuperdupersäker, så ska man hålla käften om elevens betyg. Jag är 15 år och förstår det, de två är dubbelt så gamla som mig och förstår inte att eleven skapar förväntningar som sedan går i tusen bitar huller om buller på golvet. Matematiken var ett starkt VG, det som hindrade var problemlösningar. Jag talade minsann om för Calle att det är hans fel att ingen är bra på sådana när han kör sina genomgångar av grunderna fyra lektioner i rad. Klart som fan att man inte har tid att jobba i boken och stöta på problemlösningar när man ska sitta där och stirra på något man redan sett i sammanlagt 5 timmar. Om man läser mellan raderna ser man att jag indirekt sa åt honom att han är en urusel lärare.
Slöjden blev också VG+. Missnöjd.
SO:n får jag veta imorgon och där tror jag faktiskt på MVG i historia också (har i Samhällskunskap och religion sedan innan) men bara för att jag är jag kommer det inte bli det.
Alltså, jag är helt enkelt sämre än var jag alltid har trott. Grädden på moset är att Ramin, som hade samma poäng som mig i våras, har höjt sig i minst 5 ämnen- jag har höjt mig i ett. Jag är ärligt talat jätteglad för hans skull men jag vill också.
Funderar på att lägga ner lite tid på skolan i vår så att jag slipper siffran 270...

Inga kommentarer: