måndag 1 december 2008

Visst ja

Det är ju första december idag. För exakt 12 år sedan sändes det första avsnittet av Mysteriet på Greveholm, det vill säga den genom tiderna bästa julkalendern. Och om exakt ett år kommer nästa julkalender att starta på SVT1, det ser jag i min kristallkula som kom hem från lagning för en vecka sedan.
Med tanke på det här, vad fan hände med alla bra barnprogram? Ha? På 90-talet, då var det andra bullar minsann. Doktor Kosmos, Tillbaka till Vintergatan, Kenny Starfighter (kommer på bio 2009!!!), Bröderna Fluff och alla de där sagobaserade "Det var en gång..."-avsnitten som gick på tv4. Prinsessorna hade peruker med långa, blonda flätor, var oförskämda och allmänt pantade. Medan prinsarna, som alltid spelades av Johan Pettersson, tog bort grenen de höll framför ansiktet när berättarrösten sa något i stil med "Men då hoppade Prins Korven fram bakom en buske och skojade om den elaka häxans mamma så att den elaka häxan blev ledsen och flög hem på sin kvast (som hon för övrigt hittat på en soptipp)".

Det var kvalitet vill jag lova. Jag inser att vi 90-talister hade det väldigt bra vad gällde barnprogram. Pål Plutt, Doris och Gösta, den första omgången av Pokémon, alla förgyllde de min vardag i en grå och internetlös epok kallad 1990-talet.

Inga kommentarer: