onsdag 10 december 2008

Angående Lucia

Läs det här först.

Nå, först vill jag säga att jag fullkommligt håller med Frida om att Lucia skall vara en tjej och inget annat. Men frågan borde väl ändå vara varför vi fortfarande firar Lucia överhuvudtaget i Sverige? Varför skall vi hylla något som varken berört oss religiöst eller i vardagen? Det finns miljontals andra helgon som har suttit i himlen minst lika länge och gjort dubbelt så "fina" saker som den bruden. Från Norden finns det ett enda helgon- Heliga Birgitta, vad var det för fel på henne? Luktade hon illa eller? Hon har nog betytt betydligt mer för Sverige än en mördad sicilianska med töntigt namn.
Och sedan det här med att vi skall bevara den dagen då vi faktiskt hyllar en kvinna. Lägg av nu, om jag skall vara ärlig tror jag inte att speciellt många kvinnor i Sverige tänker på jämställdhet inom traditionen. Visst, Jesus var man (eller?), Gustav Vasa var man och Tomten är man, man vad gör det? Det har fungerat alldeles utmärkt hittills att även kvinnor tror på Jesus. Om det nu är så jobbigt kan man väl konvertera till hinduismen, där kan man designa en egen Gud och skona den från extrem kroppsbehåring och brölig röst och voila! En kvinna. Som sagt, oroa er om värre saker (till exempel om barnen i Afrika eller mitt tjocka och stukade lillfinger).
Fundera nu på det här och sprid budskapet så kanske jag kan bli helgonförklarad. DÅ har ni en vettig person att fira.
Om det inte framkommer så hatar jag lucia.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bloggsvar; Hihi, du har säkert rätt (: Du e kulig du! Men vi kanske kan köpa julelappar på lördag för jag och zeltan hade ändå tänkt göra det ;D Girls day out.. Eller nåt. Men du har rätt, du är perfekt x') PUUUUUUSS

Anonym sa...

HÖR NI!? Inte bara jag påstår att jag är perfekt! Supp och kram på Mich<3