lördag 17 januari 2009

Gymnasiet

Sitter och kollar igenom min lista på eventuella gymnasier med inriktingen Sam-Språk. Frans Schartau, Södra Latin, Kungsholmens gymnasium och Norra Real kommer jag inte in på då de är kommu(a)nala Stockholmskolor vilket innebär att alla elever inom Stockholms kommun som söker kommer in först. Det spelar ingen roll om de bara har 30 poäng (G i kärnämnena) medans vi som kommer utifrån har 300, de har förtur i vilket fall som helst. När alla har kommit in, ja DÅ kan vi andra konkurrera och har man inte maximala 320 poäng blir det jävligt svårt att komma in. Som sagt satsar jag på att gå ut med 300 vilket inte är helt orimligt.
Kvar är Internationella Engelska Gymnasiet, Vittra på Södermalm och Stockholms Idrottsgymnasium och alla de har sina nackdelar. På IEG är allt på engelska (vilket är en otrolig möjlighet och tydligen inte så svårt som det låter) och det skrämmer mig lite. Vittra verkar lite konstig och går man på SI är risken att jag tröttnar på innebandy och det vill jag inte riskera.

Åhh, varför har inte jag en moster i stan som man kan skriva in sig hos (faktum är att min moster bodde på söder förut)? Det fåniga är att Sam-Språk är en av fyra nationella inriktningar och att den då inte finns på den här sidan stan är lite konstigt. Varken Värmdö eller Nacka erbjuder programmet och jag har ingen lust att åka till Sollentuna varje dag...

Inga kommentarer: