tisdag 1 december 2009

Bragdguldet 2009

Haha jag kan tänka mig hur alla vardagsalkoholiserade machomän med urtvättade kläder kommer att sitta i sina insuttna soffor och svära över att priset gick till Helena Jonsson och inte Söderling. Sådant får mig att må bra, när en kvinnas VM-succé i skidskytte går före en mans finalplats på centrecourten i Paris. Det är så...mysigt, så Sverige. Längtar efter att läsa alla bittra/upprörda kommentarer på Sportbladet.se.
Men samtidigt har vi ju det riktiga problemet. Vilken bragd är störst? Och varför vägs inte andra tävlingar också in? (Förmodligen för att det blir för likt Årets manliga och kvinnliga idrottare på Idrottsgalan, you dumbass...) För om man ser till en hel säsong blir det mycket lättare än att jämföra prestationer mot varandra. Är en finalplats i en Grand Slam större än VM-medaljer och seger i den totala världscupen, VM-medaljer och världsrekord av en 16-åring, att komma från ingenstans och ta hem årets första major på LPGA-touren eller att vinna skytteligan i Serie A? Ja, det finns ju inget egentligt svar. Om man inte heter Göran Andersson, jobbar som bilmeck och var i sina bästa (bra) år samtidigt som Björn Borg vill säga.
Nu låter det som att jag vill avskaffa Bragdguldet men det ska vi inte, fortsätt leka Sverige i ett dockskåp så blir jag nöjd. Det är kul att röra om i grytan.

Inga kommentarer: