måndag 7 december 2009

Gå och häng er

Jag såg på en otroligt intressant intervju igår på Nyhetsmorgon. Tilde satt och pratade med en kvinna som först verkade hur normal som helst men sedan så gick det upp för mig att de pratade om autism och att kvinnan hade en lättare släng av det. För mig är autism inget konstigt (nej, det är inte jag som har det, tro det eller ej) då jag växt upp med en autist i min närhet, jag skulle snarare säga att det är ganska häftigt hur någonting i den sociala delen av ens...existens (?) bara kan vara puts väck. Kvinnan på tv pratade om hur vi normala människor ska krångla till allting istället för att vara raka och säga det vi menar. Det sociala spelet kunde hon liksom inte se poängen med. Frågar hon om man tycker om glass och man skrattar och säger att det smakar fan men med en för oss uppenbar ironisk ton tolkar hon det som att man verkligen hatar glass. Att läsa mellan raderna går inte.

Jag kom att tänka på det här för en stund sedan, då jag funderade på om folk förstår att jag är sarkastisk och inte dum i huvudet. Det kanske är så enkelt att alla är autistiska? Det ska jag nog fråga nästa gång, men risken är väl att de inte förstår.

Inga kommentarer: