tisdag 22 december 2009

Klimatmötet i Köpenhamn

Fejjan är oftast en jävligt bra uppfinning, det tror jag att alla kan hålla med om. Man kan kolla på fula bilder på sina kompisar, Gilla saker som inte alls är roliga bara för att jävlas och man kan gå med i fula grupper (tips: I wonder if japanese people work. I mean, who the hell have time for origami? och For us who love to join weird groups on Facebook). En annan rolig sak är att man lätt kan upptäcka att folk inte tänker. Sist handlade de om bristande källkritik (Avskaffa kvinnors rösträtt-incidenten) och den här gången är det någon jag-ska-minsann-rädda-världen-genom-att-skapa-en-grupp-på-Facebook-människa som kom på det präktiga 100 million voices of shame to our world leaders for failing in Copenhagen. Folk går med lika ivrigt som Tiger Woods är otrogen (grupptips: Vi som har legat med Tiger Woods). Jag blir både irriterad och underhållen. Irriterad för att det visar att folk inte har tid att kolla upp bakgrundsfaktan och tycker saker bara för att det låter rätt. Underhållen för att jag inser att jag inte är så korkad trots allt. Om jag ska vara ärlig är det kul att se ner på människor, hur tragiskt det än är.
Vad dessa personer gör, är egentligen att kritisera demokratin och att göra det har jag inga problem med, men att inte veta om att man gör det är fel. Anledningen till att mötet i Köpenhamn gick så "dåligt" som det gick stavas allmän vetorätt. Hur jävla lätt är det, när små skitländer som inte har något som helst intresse i att försöka rädda miljön inte tar mötena på allvar? De skickar inte sina politiska ledare utan andra "representanter", de åker därifrån när det blir tråkigt och de protesterar mot förslag utan att ha hört dem (alla måste vara eniga för att ett förslag ska gå igenom). Jag är ledsen men demokrati kan möjligen vara det mest ineffektiva påfundet i historien. Så har det alltid varit, varför tror ni att Hitler lyckades med sina upptåg? För att omvärlden var demokratisk, alla skulle komma överens, alla skulle vara med. Hitler gjorde som han ville och jävlar vad det hände när han kom igång!
Så, skyll på FN nästa gång. Det är de som säger att alla ska få vara med. Jag är övertygad om att Merkel, Sarkozy, Obama, Rasmussen, Reinfeldt och company hade kommit fram till något om de sluppit alla pajasar.

Sådeså jävla spånhuvuden.

2 kommentarer:

Calle sa...

Nja är inte riktigt beredd att hålla med dig kring att ledarna från västvärldens demokratier verkligen skulle kommit överens. Obama och USA har ju hela tiden använt helt andra mått än EU för att mäta utsläpps minskningen. USA har också sjukt med ekonomiska intressen i Kina vilket gör att de inte vill sätta press där. Jag tror det är problem med alla ledarna eftersom de inte vill ta beslut som inte får dem omvalda. De skiter i planeten så länge de inte riskerar bli av med makten!

Fanny sa...

Du har helt rätt, det jag menade var att det blir ÄNNU svårare att fatta beslut när blåbärsnationerna ska vara med :)
(Tack för att jag för en gångs skull fick svar på ett någorlunda seriöst inlägg)