tisdag 9 mars 2010

Saker som bara jag kommer på

Jag satt på engelskan i dag och började mig drömma bort lagom mycket när läraren kom in på och förklarade imagery i romaner. Han nämnde och skrev upp ordet auditory på tavlan. Har man nu koll så vet man att det ordet har att göra med ljud. Det han menade med det var att författare ofta använder sig av olika uttryck för att få våra hjärnor att använda alla olika sinnen när vi tar in och tolkar texten. Auditory (eller något sådant) ska alltså få oss att höra saker i huvudet. Typ. Men nu dit jag ville komma. Av någon anledning så fick jag upp ordspråket "Tala är silver men lyssna är guld" i huvudet och såg plötsligt en genialisk upptäckt. Om man nu säger att ljud och lyssna är ungefär samma sak och att det enligt ordspråket är guld så hittar man genast det väldigt roliga och väldigt långsökta- att guld på latin heter aurum och förkortas Au. Ser ni att auditory, precis som alla andra ord som har med ljud att göra, faktiskt börjar på au? Ja, jag är verkligen världens smartaste.
Ooom det nu inte hade varit så att ordspråket lyder "Tala är silver men tiga är guld"...

2 kommentarer:

Cicci sa...

jag älskar dina smarta upptäckter! :D

Phanny sa...

Jag också :D Du kan få halva medaljen när jag får Nobelpriset!