onsdag 17 mars 2010

Snillen spekulerar

Jag gick från bussen på en lagom geggig väg när jag plötsligt kom att tänka på något jag inte funderat över på bra länge- frågan om det heter en eller ett gameboy. Jag och en kompis brukade diskutera det här flitigt för några år sedan men kom liksom aldrig fram till något, förmodligen för att man inte kan avgöra om gameboy är t- eller n-genus. Jag har alltid påstått att man säger ett gameboy och anledningen är nog att ett game låter bättre än en game och att det är game man betonar i gameboy. Kompisen däremot, ja, han envisades med en gameboy, vilket make sense om man tar ordet boy- en boy låter mindre SFI än ett boy. Tråkigt nog var det Johan som hade rätt, det är alltid slutet av ett ord man ska ta hänsyn till när det gäller sammansatta substantiv. Typ plommonskål. Plommon är t-genus men ändå säger man en plommonskål skål är n-genus.

Jag har en känsla av att många slutade läsa det här inlägget redan efter bindesträcket i första meningen.

2 kommentarer:

Cicci sa...

Näää jag läste hela och det var mycket intressant måste jag säga! :)

Phanny sa...

Hahaha jag tänkte att den enda som kommer läsa hela är Cicci :D