onsdag 19 november 2008

Juste

Jag måste ju berätta att min gymnasieångest inte är lika stor som den varit innan. Internationella Engelska Gymnasiet Södermalm inriktining sam-sam/språk tänkte jag söka till! Skitabra vettu. Söker förmodligen till båda och här är för och nackdelarna:
  • Går jag sam-sam får jag bland annat historia/samhällskunskap C och kan välja till spanska som individuellt val. Däremot får jag inte chansen att läsa latin/kinesiska A och B, men vid närmare eftertanke kanske inte det gör någonting. Latinet skulle möjligen vara bra för förståelse av spanskan men är ett utdött språk. Kinesiskan kommer jag nog aldrig ha någon användning för, plus att jag efter ett tag kommer ha glömt bort allting. Alltså totalt bortkastat. Och om jag går sam-språk kommer jag bli tvungen att välja historia/samhällskunskap B/C och går därmed miste om ämnen som de 300 poängen för individuellt val annars kan användas till.

Som ni och jag nu ser lutar det åt att jag söker sam-sam som förstahandsval och samspråk som andrahandsval. Ni tänker "Meh, sam-sam kan man ju läsa överallt" Joo, det är klart man kan, men det här är den enda skolan som har ett helt vanligt samhällsvetenskapsprogram (tillskillnad från Internationella Kunskapsskolan och IB) och där all undervisning sker på engelska, till och med svenskan och spanskan. Eller inte. Alltså är det här precis det jag letat efter, fast det jag oroar mig för är att man kommer behöva tilltala lärarna till exempel "Mr. Fuckface", "Mrs. Potatohead" eller "Ms. Flintstone" (fråga mig inte hur familjen Flinta kom in i det här).

Imorgon är det öppet hus som gäller inne på Söder vid 6 tiden och tyvärr missar jag både scouter och innebandy, skolväsendet har ju som bekant uppfunnit fenomenet läxor.

Inga kommentarer: