lördag 22 november 2008

Lördag

Lördagen var dagen då Gud skapade människan. Det skulle han inte ha gjort. För på den sjätte dagen fick människan för sig att skapa Dansbandskampen och Stjärnor på is. Men jag ska faktiskt spy lite galla över Postkodmiljonärens syskonspecial. Det rent ut sagt kliar i kroppen på mig när de obildade bönderna från Smålands djupa skogar (alternativt Göteborg) sitter som frågetecken när frågor om, till exempel, Che Guevara kommer upp. Det är ju pinsamt! Dessa ungdomar har av någon jävla anledning fått för sig att de är så ovanligt allmänbildade att Postkodmiljonären är deras kall här i livet. Antingen har de daltande föräldrar som tycker att just deras barn är exceptionellt intelligenta. Eller, så umgås de bara med kossor. Jag tycker att de kan stanna i sina förbannade lagårdar och dansa till sitt patetiska Larz-Kristerz istället för att skapa en bild av ungdomar hos vuxna som små hjärnlösa idioter. Problemet är att deltagarna förmodligen är ”outstanding” inom ett ämne (outstanding på landsbygden är att kunna räkna till 10 på tre olika språk, jag kan på 6) men att de för övrigt inte har ett hum om saker och ting. ”Vilket lag vann World Series i år?”, ”Vem mördades i Bolivia 1972?”, ”Vad står förkortningen OC för?” och ”Vad är en grafolog intresserad av?”. Jaa, de här frågorna kunde jag utan alternativ (New York Giants, Che Guevara, Orange County och handstilar) medan spånhuvudena antingen använde en livlina eller fick lämna tävlingen på grund av ett inkorrekt svar. Det är inte det att jag nedvärderar folk som inte är allmänbildade, inte alls, för alla är bra på olika saker. Jag är, inte för att skryta, faktiskt allmänbildad för min ålder men jag har otroligt många sidor som inte alls är till min fördel (oödmjuk, sarkastisk mm). Jag är bara arg på att de här ungdomarna är med i Postkodmiljonären och vinner saker (pengarna går i och för sig till en valfri hjälporganisation) när de svara på frågor som de flesta människor borde kunna. För så här är det ju inte annars i livet. Den som är bäst, den vinner. Men nehej du, inte på TV4 inte. Där ska alla ha en chans även om man inte är den bästa. Ni kanske undrar varför inte jag försöker ställa upp? Jo, det är enkelt- min lillasyster är 5 år… Men om det däremot hade varit för ungdomar i allmänhet hade jag nog dragit med mig Ramin och samtidigt försökt smuggla in Marika så att vi hade varit tre stycken. De 50 000 kronorna var hade lätt varit våra efter en halvtimme.
Om det är någon som tycker att jag har fel är det bara att kommentera.
Och om Dansbandskampen, hur kan SVT få för sig att satsa på en sådan idé? Det var väl ett bra koncept med facit i hand men vem i helvete kom på det från början?
Stjärnor på is hade varit apkul om det varit Gynning och Berg som stått i centrum hela tiden, inte de artister som var för dåliga för Let´s dance.

Nu vet jag EN bra sak, som Gud gjorde på lördagen. Han skapade Gustav Svensson.

Inga kommentarer: