fredag 1 januari 2010

01/01/10

Jag längtar till den 11 november 2011. Jag kom på att den elfte alltid är ett jävligt bra nummer. För det första är det en palindrom, om än en kort en. För det andra fyller jag (och andra nästan lika fantastiska människor) år den elfte. För det tredje slutar vi skolan den 11 juni. För det fjärde har jag nummer 11 på matchstället, det vill säga de matcher då Johanna inte snott den.
Med tanke på den 11 juni, den 10 juni ska vi på opera! MacBeth på Kungliga Operan med halva Finland. Trevfligt så det förslår. Vi (Muminmamman) skrev ett rim till biljetterna, ska kolla om jag hittar det. Första halvan är på finska, andra på svenska. *Letar* Så, här är det:

Nähdään kesällä Tukholmassa,
oikein Kuninkaallisessa Oopperassa.
Päälle laita paras puku,
niin mennään sinne koko "suku".
Tämä ei oo´ rock n´ rollia,
mut silti duuria ja mollia.
Det är inte King Lear,
men det är ändå Shakespeare.
Inte Hamlet av Danmark heller,
även om det är en bestseller.
Romeo och Julia kan vi avstå ifrån lätt,
för nu går ridån upp för MacBeth.
Känn er inte alltför dumma i huvudet (eller jo, för all del), jag förstår inte heller det första stycket.

5 kommentarer:

Marika sa...

11/11 är ju alltid en speciell dag, oavsett år. Dagen då delar av Europa stannar i en timme är ju minst sagt speciell. (haha, kan läsa finska delen ;D)

jennie sa...

och den 11 juni fyller en viss jennla år! det får du inte glömma!

Fanny sa...

Marika: Va? Menar du Earth Hour (det är klart du inte gör för då skulle du inte skriva Europa)?
Jennie: Ja, "och andra nästan lika fantastiska människor" :)

Marika sa...

Poppy Day! :P

Phanny sa...

Thank God for Google