måndag 20 oktober 2008

Jag har inte dyslexi

Och jag är inte dålig på att stava! Många som går på Kvarnberget tror kanske det efter dagens utsläpp av skoltidningen men så här var det.
I fredags kommer R, M och K i 9a springade i korridoren och undrar om inte jag kan maila min debattartikel så att de slipper skriva av hela sidan. Jo visst, säger jag men förklarar att det tidigast kan ske på söndag kväll. Åhh jaa, men gud va bra, utbrister de i kör.
Igår var det söndag och klockan 20.40 skickar jag iväg min text, igenomläst och helt utan stav- och grammatiska fel. Alternativen för R var alltså att vänta eller att skriva av hela texten. Hon väljer nummer två.
Idag släpps skoltidningen och det första jag gör är att bläddra fram till min sida. Men vad i helvete är det jag får se? Fel, fel, fel (21 stycken närmare bestämt)! Namn med små bokstäver hit och inkorrekta särskrivningar dit. Vad är det som har hänt? Vem har misshandlat min text? Mitt i all ilska tittar vi vidare i tidningen och på varje, enskild, liten skitsida finns det MINST 10 stavfel och stympade meningsbyggnader. Jag höll på att gå i taket. Inte just för att tidningen i sig var totalt felstavad, utan för att folk nu kommer tro att jag är helt dum i huvudet som skriver "gumnasiebetyg" istället för gymnasiebetyg eller "idé torka" för ordet idétorka. Vid lunchen har jag och Frida hunnit gå igenom ungefär halva skämtet och hennes röda bläckpenna är inne på sista versen. Då kommer gänget från 9a in i matsalen. Frida går dit och påpekar allt vi suttit och varit upprörda över. Vet ni vad *********** säger? Jo, att Fanny minsann får skylla sig själv som inte mailat.
Och dessutom är inte stavningen viktigt.
Felicia i 9m håller dock med Frida, en eloge till henne.
På profiltiden senare under dagen tittar vi till inkorgen på redaktionens mail. Högst upp står det
"Fanny Johansson Fannys debatt"

Min nästa artikel ska heta "Förbannade Fanny".

Sådeså!

Inga kommentarer: