torsdag 13 augusti 2009

Om modeindustrin

Nu tänker jag vara jobbigt tvärtom men det få ni ta för jag är så förbannat less på det ständiga klagandet på modeindustrins val av pinnsmala modeller. Läste ännu en arg krönika igår om detta faktum och för första gången la jag ifrån mig tidningen mitt i. Eller, jag stängde ner sidan på nätet...
Vad jag är arg på är att folk inte verkar kunna släppa det här och acceptera det som det är. De fattar inte att det är kläderna som visas upp och skall stå i fokus, inte modellerna. De fattar inte heller att plaggen är av den extrema typen, en bag-in-box-klunkande 4-barnsmorsa från Uddevalla är inte måltavlan för de stora modehusen. Varför ska de anpassa sina kläder efter människor som aldrig kommer köpa deras plagg? Gruppen de riktar sig mot är the rich and famous och hur ofta har de ett normalt midjemått? Och skulle de nu ha det har de med all sannolikhet pengar att specialbeställa kläderna...
Vad jag också blir trött på är att alla ska leka Moder Teresa. De som är upprörda över de smala modellerna och ställer sig i klagomålsledet vill förmodligen bara deras bästa men vad de glömmer bort är att modellerna har en egen vilja. De vill arbeta inom modeindustrin och för att kunna göra det måste de tyvärr vara extremt smala. För det är ju inte så att någon tvingar dem, de har gjort ett val och får ta konsekvenserna av det. Precis som när det gäller allt annat. Enkelt.
En annan sak som kan ligga till grund för klagandet är ren och skär avundsjuka. Det ska jag dock inte skriva något mer om för just det ämnet är otroligt svårt att skildra (speciellt i Sverige). Gör man det låter det allt som oftast bara patetiskt och så fort man yttrar sig om sådant blir man feltolkad och folk tycker att man är dum i precis hela huvudet. Det kanske ni tycker även utan mina avundsjuka-åsikter men så får det vara. Men i alla fall, sug på ordet avundsjuka och försök förstå vad jag menar.

Med detta absolut inte sagt att jag uppmuntrar till sjuklig viktnedgång. Alla borde helt enkelt vara nöjda med sig själva och skita i hur andra ser ut.

3 kommentarer:

Frida sa...

Jag håller också med dig, fast jag är trött på klagomålen från båda håll. Ska man sluta klaga på smala så ska man sluta klaga på överviktiga. Vad är det för fel att klaga på normalviktiga då? Va? Va? Blä.
Vad vill jag med den här kommentaren?
Vet inte. Men nu kommer det att stå "Kommentarer: 1" och då ser du lite populär ut.

Någonting på din kropp som är fint är ju dina ben och din rumpa. Bli aldrig gravid, tjock, gammal eller sjukligt smal för då försvinner den. Stjärten altså.

Fanny sa...

Jag lovar, jag ska ALDRIG bil gammal ;) Haha men tack för komplimangen, du är jättefin du också :) Och du har helt rätt, jag är också sjukligt trött på det ständiga klagandet <3

Agnnes sa...

Fanny jag håller med dig till 110%. Och sen tillhör jag ju dem som tycker att smala tjejer är snygga. jag vet att det sticker i mångas ögon när man säger det, men de flesta kläderna sitter snyggt på en smal kropp. Jag säger inte sjukligt anorektisk kropp. Det är vad jag tycker. Och det står jag för.