måndag 1 juni 2009

Jag är djup

Nej, alltså...usch...inte så, men...glöm det. Huh...
Det hände en grej för någon timme sedan. Pappa satt och fifflade med datan och råkade på något sätt avinstallera ljudet. Han tar fram skivan med alla program (alltså windows) och läser på. Det står att om man stoppar in den skall de nya inställningarna endast läggas ovanpå de gamla. Jo visst hörru, det visade sig att skivan ljög. Allt är borta- bilder, dokument, musik- you name it. För min del spelar det inte så stor roll, visst är det förbannat jävla pisstråkigt att alla mina skolarbeten de senaste tre åren år borta men kommer jag någonsin att använda dem igen? Nej (plus att de jag vill spara finns på papper med kommentarer på). Bilderna jag "värderar" högst finns på Facebook alternativt hos andra. Men. iTunes. Ni som har en iPod vet att allt styrs ifrån biblioteket på datorn och om det är borta kan man varken göra bu eller bä med spelaren. Som tur är har jag bara runt 350 låtar, 20 filmer, 500 bilder och typ 10 podcasts. Musiken kan man ju ladda ner igen, inte mer med det. Okej att det tar en liten stund men vad ska man göra. Filmerna kan man också hämta hem igen. Vissa bilder däremot är foton som jag inte har på Facebook och i och med att biblioteket är puts väck, kan jag inte synka över dem till datan. Podcastarna är bara att hämta gratis på iTunes igen. Fan. Varför kopierade jag inte över alla dokument till lilla datan när jag funderade på det? Och varför har vi inte säkerhetskopierat något det senaste året? Alltid lär man sig något.
Men, till det djupa. När pappa insåg att allt var borta och bröt ihop lite halvt inombords, höll jag mig lugn. Kanske har jag mognat och insett att saker är saker och egentligen helt oviktiga. Gick till köket för att hämta vatten och såg hur lyckligt lottad jag är som bor i ett sådant fint hus med en oftast underbar trädgård. Jag har två familjer och mitt liv leker. Vad fan är små bokstäver på en skärm då? Spelar det någon roll om en månad? Inte ett dugg. Plus att jag har förmånen att se en skitbra tennismatch på tv just nu (Roddick-Monflis).

Samtidigt kan jag inte tänka mig att Dell inte har någon back up för sådant här. Vi ringer imorgon igen.

Inga kommentarer: