torsdag 4 juni 2009

Snyft

Jag kommer ihåg för nästan tre år sedan. Vi skulle ha vår första SO-lektion på Kvarnbergsskolan och jag var så där uppspelt och spattig som bara jag kan vara. En timme senare kom vi ut. Jävla kärring var det enda jag hade i huvudet. Lena Sjögren var en riktig mardröm. Sträng gammal tant utan sinne för humor.
Året gick och hatet försvann successivt, men hon var fortfarande en tråkig skata. Lektionerna kan ha varit de allra längsta i världshistorien. Vi började åttan och vi det här laget hade vi börjat respektera henne ordentligt, Lena blev trevligare och vi upptäckte att hon kanske inte var så dålig ändå. Lektionerna blev roligare och resultaten bättre (inte för att de hade varit dåliga innan men ändå).
För tio månader sedan började klassen det sista året i grundskolan och jag kan nu säga att SO:n har varit bland det roligaste av allt. Lena har varit glad och rolig i stort sätt varenda lektion och ibland tillochmed varit den som dragit igång alla irrelevanta diskussioner. Arbetsområdena har gått extremt fort och vi har lärt oss något enormt mycket. Allt tack vare denna fantastiska lärare.
Tyvärr är det väldigt få i skolan som delar vår uppfattning. Hon är rasist, hatar elever, jävligt otrevlig och fan och hans moster. Problemet är att de inte förstår varför. Är man en stökig klass som inte visar henne den respekten hon kräver, ja då får man helvete och inget mer med det. Varför ska hon respektera alla om inte är trevlig mot henne? Det här verkar ju såklart ingen inse så i dag under den sista lektionen tog jag och Frida tillfället i akt och tackade henne (å klassens vägnar) för tre underbara år och sa att hon lätt är skolans bästa lärare. Jag och Frida började självklart grina lite smått och vet ni vad Lena säger? Jo, att rektor Calle själv ska undervisa de kommande sjuorna nästa år. Vi har haft honom i matte nu i nian och han är fan i mig den absolut sämsta läraren jag har haft. En upprörd 9int kom som ett brev på posten. Under betygssnacket sa Lena även att hon var jätteglad över det vi sagt och att vi kanske kunde säga det till Calle en gång till. Detta är en sak vi har påpekat för honom i ett år nu men visst, självklart gör vi det.
Sagt och gjort, några minuter senare satt vi där på hans kontor och var förbannade och jag tycker INTE att hans argument håller för det som komma skall.
Men i alla fall. Nu är det över. Inga fler olidligt långa lektioner och ingen mer Lena Sjögren. Det är hemskt. Hon var dessutom snäll och gav mig 4 MVG, och det med "gott samvete". Plus att bilden gick vägen så nu är det bara biologin kvar imorgon. Nu jävlar.

Inga kommentarer: