fredag 17 april 2009

Gymnasieintagningen

Har jag inte varit speciellt orolig över alls. Mamma däremot har varit ett nervvrak hela veckan. Idag kom ju som bekant resultaten och det var som jag trodde. Jag har behörighet till precis allt jag har sökt men tyvärr kommer jag bara in på Frans Schartau i mån av plats, i och med stockholmselevernas förtur. Som reserv helt enkelt. Att jag skulle komma in på val 2, sam-språk på Internationella Engelska Gymnasiet visste jag redan. Däremot var det lite oklart om jag skulle få med mig Ida. Kollade intagningsmedianen för sam-sam på samma skola- 210 (alla var intagna på våran inrikting)! What?! Skojar du? Och de andra valen var inte mycket högre. Jag tror att den högsta intagningsmedianen var 245 eller något. Det är ju helt sjukt hur mycket det har sjunkit sedan förra året. Pratade med Marika och gränsen på Nacka sam-utland som vanligen brukar ligga på 305 var nere på 255. "Jävla sopgräns" som hon kallade det. Och Viktor Rydberg som också brukar ha skyhöga poäng låg bara på 275.
Vi frågade oss vad det är för jävla årskull vi tillhör egentligen. Det är ju skamligt. Fast, det blir ju lättare för oss att vara duktiga när det väl kommer till kritan. Inte så dumt kanske. Nej fan, då kan jag vara äckligt stolt över mina poäng även på gymnasiet och inte behöva bekymmra mig om att jag ska vara en medelmåtta (som låter väldigt arrogant men endast gäller hur jag ser på mig själv- är jag inte bäst är jag dålig).
Nej det jag blir arg på är bara att stockholmsskolorna tar in folk med 200 poäng före de med 300...

Inga kommentarer: