torsdag 2 juli 2009

Min fundering!

Som jag pratade om innan jag åkte till Finland, här kommer den:
Som ni vet tänker och drömmer hjärnan allt i bilder. Säger du till dig själv att du inte får missa nästa straff, ja då ser du automatiskt en bild där du skjuter rakt på målvakten. Detta beror på att hjärnan inte förstår ordet inte.
Tänker du på ordet hus ser du någonstans i ditt underedvetna en bild av ett hus. Blablabla ni förstår principen. Nu till min fråga; hur i helsike tänker blinda? De som föds så kan ju omöjligt se en giraff på rullskridskor om de tänker tanken. Har frågat runt lite och flera säger att blinda skapar bilder genom att röra vid saker. Men vaddå, inte fan kan jag se en kaffekopp i huvudet när jag endast rört vid den. Okej att man vet formerna men man har fortfarande inget att relatera till. Färger och nyanser är abstrakta påhitt som de inte kan ha någon aning om vad det är för något. Och det här med att försöka konstruera bilder i huvudet vet jag av egen erfarenhet är förbannat svårt. Har ni någon gång tittat på foton från någons landställe, trott er fått en aning om hur det ser ut och sedan kommit dit för att upptäcka att det inte alls var som man hade tänkt sig? Jag har. Kanske inte just det där med landstället men vad fan...
Och deras drömmar kan ju inte vara några höjdare. Kul att se en bild på en kaffekopp i tio timmar.

Förlåt om jag var lite vulgo nu men säg det till ett blindstyre som någon gång tagit fel sak.

Inga kommentarer: