onsdag 8 juli 2009

Om den eventuella försäljningen av KVB

Frida skrev ett bra inlägg om det:
Fan, nu går det inte att kopiera men gå in på hennes blogg och läs det. Sedan tycker jag att ni kan läsa insändaren SO-Nina skrev i senaste NVP. Det är precis som hon säger, till exakt vilka skolor ska eleverna flytta? Ösby är fullt, Hemmesta kan ta emot några få och Brunn likaså.
Vad som inte nämns är att Kvarnbergsskolan är en otroligt bra skola även för de duktiga eleverna. Visst, jag har klagat oberäkneliga gånger på att jag inte lärt mig något, men samtidigt tror jag inte att jag hade lärt mig ens hälften så mycket på någon av de andra Värmdöskolorna. Majoriteten av de anställda lärarna är oerhört kompetenta och drar sig knappast för att sätta det lägre betyget om det står och väger. Detta för elevernas bästa. Det är inte utan anledning som rapporterna från Värmdö Gymnasium skvallrar om att Kvarnbergseleverna är de enda som håller/höjer sina betyg från grundskolan.
Och som Frida säger så är tryggheten på Kvarnberget en stor skillnad mot de andra skolorna på Värmdö. Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att min gamla mentor ringer lite då och då och snackar, något som många av mina kompisar garvar åt. Synd för dem säger jag bara. Ju fler kontakter man har, desto fler fördelar har man. Enkelt.
Sedan det här att skolan är ett renodlat högstadium. Detta gör att eleverna behandlas som unga vuxna och inte som 11-åringar. För varje år ökar ansvaret och det funkar inte att utnyttja sin relativt unga ålder som bortförklaring. Hälften av lärarna är dessutom gymnasielärare i grund och botten och det finns det ju inga nackdelar med. Snarare ökar kraven vilket sedan gör att gymnasiet blir lättare och en mindre omställning.

Men jag vet inte, det kanske bara är vi som tycker så här?

1 kommentar:

Isaura sa...

Svar: Jo jag såg din. :) Bra skrivet. ;)