onsdag 26 januari 2011

Angående Kamprad

Nu hann jag visserligen inte se dokumentären på tv som alla på Facebook pratar om, men jag vet ändå vad jag tycker. Många kritiserar faktumet att gubben Kamprad tar emot allmän folkpension när han är god för i stort sätt hur många jävla miljarder som helst. Folk menar alltså på att det är ett utnyttjande av systemet och att pengarna skulle kunna användas till andra saker (det gäller ju inte bara Kamprad, men generellt att folk som certainly not behöver den allmänna pensionen tar emot den precis som alla andra). Vart jag vill komma är att denna diskussion är hur löjlig som helst. Räck upp en ärlig hand ni som aldrig behövt barn- och studiebidraget för att klara vardagen. Ni, vars familjer faktiskt hade fixat det ganska fint även utan de där 1050 kronorna extra i månaden. Ni, för vilka barnbidraget är en symbolisk summa för ett fucking välfärdssamhälle där alla ska ha lika mycket. Jag räcker upp handen. (Här skrev jag en sak som jag tvingades ta bort för att mamma har ägglossning och är på dåligt humör, hon tycker inte att ni behöver veta hur de sköter sin ekonomi. Så jävla bitter.) Tänk om alla barnbidrag som årligen betalas ut till folk som egentligen inte behöver det, gick till de som faktiskt skulle behöva den där extra hjälpen. För någon med en årsinkomst på 300 000, är 12600 kronor om året betalningen för en persons utlandsresa. För någon med en årsinkomst på 150 000, kan 12600 göra skillnad om man sitter i en jävlig livssituation. Dessutom ska man komma ihåg hur starkt Ingvar Kamprad har präntat in Sverige på världskartan, hur han har fått svensk design att bli något eftertraktat och hur det har lett till ökad export. Nu skulle jag säga att alla bidrag borde inkomstbeprövas, men så blev jag lite osäker och undrar om den allmänna pensionen verkligen räknas som ett bidrag? Hmm, tell me någon som vet! Men alltså, innan ni börjar klaga på att mångmiljardärer tar emot en symbolisk allmän pension som varken gör till eller från, så kan ni ju gräma er lite över att ni själva går på bio och köper billig importvodka för studiebidraget.

Inga kommentarer: